More Website Templates @ Templates.com!

Projekt ZASTAWA 750

Historia samochodu rozpoczyna się w roku 1955. Na targach motoryzacyjnych w Genewie Włosi zaprezentowali wówczas nowy model małego samochodu - Fiat 600. W tym samym roku na podstawie umowy licencyjnej rozpoczęto produkcję Zastawy 600 – model ten nie różnił się od swojego pierwowzoru. W 1961 roku Fiat zaprezentował wersję 600D – główną zmianą była modernizacja silnika, który miał od tego czasu pojemność 767cm3 oraz moc 25KM. Rok później również Zastawa wprowadziła zmiany i tak powstał model 750, który produkowany był przez okres 26 lat. Ostatnie egzemplarze Zastawy 750 wyjechały z fabryki w Kragujawcu w Jugosławii w 1988 roku. W latach 1965-1970 Zastawa 750 była importowana do Polski. Przez ponad ćwierć wieku produkcji samochód przechodził liczne zmiany oraz modernizacje. W 1967 roku zmieniono sposób otwierania drzwi – do tej pory były to tzw. „kurołapki”. Powodem zmiany były względy bezpieczeństwa. W późniejszych latach zmianie uległ wygląd emblematów, zniknęły charakterystyczne dla pierwszych lat produkcji elementy chromowane oraz tzw. kły na zderzakach. Wprowadzono przednie pasy bezpieczeństwa, jako wyposażenie standardowe. W latach sześćdziesiątych pasy były elementem wyposażenia dodatkowego. .

Podstawowe dane techniczne:

Silnik:
Pojemność 767ccm
Moc max 25KM przy 4800 obr/min

Osiągi:
I bieg...................... 30 km/h
II bieg..................... 45 km/h
III bieg.................... 70 km/h
IV bieg.................... 110 km/h

Masa własna: 605kg .

Prezentowana na naszej stronie Zastawa 750, zwana „Ficią” została wyprodukowana w 1966r.Jest to mój pierwszy zabytkowy samochód. Kupiłem go na aukcji internetowej w maju 2006 roku. Poprzedni właściciel mieszkał w Słupsku. Ficia była „na chodzie”, bez problemów technicznych wróciłem nią do domu – 300km w 7 godzin – z dwoma przerwami. Samochód mechanicznie i wizualnie był w dobrym stanie, chociaż z pewnością nie idealnym. Największe mankamenty mojego „nowego” samochodu to wówczas: chromy w nienajlepszym stanie, braki w wyposażeniu lub elementy nieoryginalne – np. kierownica od Fiata 126p, brak emblematów, wnętrze wymagające odnowienia. Sukcesywnie rozpocząłem przywracanie Fici do stanu coraz bardziej oryginalnego. W ciągu pierwszych dwóch lat użytkowania odnowiłem elementy chromowane, uzupełniłem emblematy, wnętrze. Co prawda obicie foteli skórą nie ma nic wspólnego z przywracaniem Fici do stanu oryginalnego, ale za to wygląda estetycznie i moim zdaniem ciekawie. Dość długo poszukiwałem oryginalnej kierownicy, w końcu dostałem ją w prezencie od przyjaciela. Kolejną modernizacją było wyciszenie Zastawki, dzięki czemu podróż przy szybkości 60km/h nie powoduje już późniejszych problemów ze słuchem. Jeśli chodzi o mechanikę to zregenerowany został gaźnik, wymieniony układ zapłonowy, świece, przewody wysokiego napięcia, akumulator. W planach jest renowacja oryginalnych kołpaków, które już kupiłem oraz zakup oryginalnych felg. W późniejszym czasie będzie też trzeba pomyśleć o renowacji powłok lakierniczych. Planuję również rejestrację Zastawy, jako samochodu zabytkowego. Ficia jest użytkowana wyłącznie w okresie wiosenno – letnim. Rocznie przejeżdżam nią około tysiąca kilometrów. Samochodzik na drodze wzbudza przede wszystkim sympatię i uśmiechy innych użytkowników. Prędkość „przelotowa” to w moim przypadku około 60km/h – wyprzedzam wszystkie traktory i większość autobusów PKS. Zastawka brała też udział w weselu, jako główna atrakcja zaraz po parze młodej.